Tworzenie społeczności
W jaki sposób przyciągną i zatrzymać użytkowników w swoim serwisie WWW? Jak wprowadzić interaktywność?
Co to naprawdę oznacza? Strony WWW to coś więcej niż zwykłe książki czy czasopisma. Serwisy internetowe pozwalają na pewną interaktywność z użytkownikiem - to właśnie najważniejsza przyczyna, która sprawia, że gry komputerowe są tak popularne. Jak można zwiększyć interaktywność serwisu? Najprostsze metody to dodanie księgi gości, forum dyskusyjnego czy chat-room'u (bezpłatne dodatki na strony WWW znajdziesz w rozdziale Darmowe komponenty). Czytelnicy wpisując się do księgi, a jeszcze lepiej wypowiadając się na forum - szczególnie takim z możliwością rejestracji użytkowników i edycji profilu - czują się bardziej związani z serwisem i częściej go odwiedzają. Mają też większą skłonność powiadamiania o nim innych, co znowu zwiększa oglądalność. Natomiast chat-room'y pozwalają nawiązywać znajomości między czytelnikami serwisu, co również jest dobrą metodą zatrzymania użytkowników na dłużej.
Do księgi gości czytelnicy wpisują się zwykle tylko raz, na forum nie każdy lubi przebywać, natomiast utrzymanie dobrego chat-room'u wymaga wielu aktywnych użytkowników. Aby zapewnić stały kontakt z czytelnikami, można wprowadzić możliwość dodawania komentarzy do artykułów na stronie. Po pierwsze doda to większą interaktywność do serwisu, a po drugie następni czytelnicy widząc wcześniejsze komentarze odniosą wrażenie, że strona jest bardzo popularna. Oczywiście w takim przypadku trzeba się również liczyć z nieprzychylnymi opiniami, które naprawdę mogą człowieka zdołować - szczególnie jeśli są nieprawdziwe 🙁
Poza tymi metodami bardzo dobre rezultaty daje lista subskrypcyjna (tzw. newsletter). Na pewno widziałeś takie rozwiązania w wielu popularnych serwisach. Użytkownicy którzy chcą być na bieżąco informowani o wszystkich nowościach w serwisie, podają - zwykle na stronie głównej - swój e-mail. Potem autor, kiedy wprowadzi jakieś zmiany na stronie, wysyła informacje o tym do wszystkich zapisanych. Pamiętaj, że należy dać użytkownikom możliwość wypisania się z takiej listy (tzn. usunięcia własnego adresu e-mail z bazy)! Natomiast zapisanie się na nią powinno się odbywać dopiero po potwierdzeniu zamiaru przez użytkownika, poprzez kliknięcie specjalnego linka aktywacyjnego przesłanego na podany adres e-mail - w przeciwnym razie ktoś złośliwie mógłby dodać cudzy adres e-mail do listy subskrypcyjnej! Nie udostępnienie takich funkcji to zwykły spam, a to na pewno nie przysporzy Ci zadowolonych czytelników. Oczywiście ręczne tworzenie listy subskrypcyjnej mija się z celem. Istnieją wyspecjalizowane programy, które robią to automatycznie. Większość serwisów korzysta jednak ze specjalnych skryptów (najczęściej PHP), które rozwiązują wiele problemów (bezpłatne skrypty znajdziesz również w rozdziale: Darmowe komponenty). Pamiętaj jednak, że adresów e-mail powierzonych w ten sposób, musisz pilnować jak oka w głowie. Jeśli wyda się, że wpadły w niepowołane ręce, Twój serwis zapewne straci całą - jakże trudno wypracowaną - renomę. Do Ciebie należy decyzja czy zdecydujesz się skorzystać z darmowych komponentów udostępnianych przez innych i ryzykować, że przejmą oni adresy Twoich czytelników.
Następny sposób przyciągnięcia czytelników do serwisu na dłużej to wprowadzenie mechanizmu rejestracji i logowania użytkowników. Można np. udostępniać jakieś zasoby na stronie tylko osobom zalogowanym. Chociaż rejestracja może być darmowa (taką polecam), to każdy zarejestrowany użytkownik będzie raczej pamiętał o serwisie, skoro się już w nim logował i jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze kiedyś tu powróci. Z drugiej strony nadużywanie konieczności rejestracji i logowania odstrasza czytelników, bo choćby było ono darmowe, to trzeba poświęcić trochę czasu na rejestrację no i pamiętać kolejny login oraz hasło 😉