Pozycjonowanie (SEO)
Jak podwyższyć pozycję strony WWW w wyszukiwarkach internetowych?
Search Engine Optimization (SEO)
W kontekście wyszukiwarek internetowych termin pozycjonowanie oznacza inaczej SEO (skrót z języka angielskiego: Search Engine Optimization - czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Pod tym tajemniczym hasłem kryją się wszelkie metody mające na celu podniesienie pozycji strony w rankingach wyszukiwarek. Niestety nie ma tu jednego uniwersalnego sposobu, który skutkowałby w każdej wyszukiwarce. Wiedza ta jest tak rozległa, a niektóre sposoby pozycjonowania tak czasochłonne, że za profesjonalną usługę tego typu trzeba zapłacić naprawdę dość duże pieniądze. Są jednak pewne podstawowe zasady, które mogą w tym pomóc.
Słowa kluczowe
<meta name="keywords" content="słowa kluczowe">
Dla większości wyszukiwarek ten znacznik ma kluczowe znaczenie (w końcu nawet tak się nazywa - słowa kluczowe 🙂). W jaki sposób określić właściwe słowa kluczowe? To proste: wyobraź sobie, że zapomniałeś adresu swojej strony (wiem, że to mało prawdopodobne 🙂). Teraz pomyśl chwilę, jakie wyrazy jak najlepiej opisujące tematykę strony wpisałbyś w wyszukiwarce, aby odnaleźć "zgubę", a potem wpisz je w powyższym znaczniku. Oczywiście chodzi tutaj o słowa kluczowe, które pozwolą odnaleźć stronę nie tylko Tobie, ale przede wszystkim innym czytelnikom, którzy mogą nie posiadać pewnej specyficznej i szczegółowej wiedzy na jej temat, którą Ty posiadasz, jako jej autor(ka). W tym celu możesz poprosić znajomych lub nawet użytkowników jakiegoś forum dyskusyjnego o sugestie. Pamiętaj jednak, że słowa kluczowe nie mogą być oderwane od właściwej treści strony, bo może to zostać uznane za spam.
Główną rolę grają słowa kluczowe na stronie głównej (index.html), ale nie należy ich pomijać na pozostałych stronach, bo stanowią one dodatkową szansę na nowe odwiedziny serwisu. Na każdej podstronie wyrazy kluczowe powinny być inne - odpowiednie do treści, która się tam znajduje.
Nie należy zbyt często powtarzać jednakowych słów kluczowych na tej samej stronie, bo większość wyszukiwarek uznaje to za oszustwo i efekt jest odwrotny do oczekiwanego - niższa pozycja w rankingu. Długość tego znacznika to 75 do 1024 znaków (należy się trzymać w tych granicach), wliczając spacje i znaki interpunkcyjne, a nie tylko litery. Warto pamiętać, że górna z wymienionych wartości obecnie nie jest akceptowana przez większość wyszukiwarek, więc wpisywanie aż tak długiego tekstu nie ma większego sensu. Wyrazy o większym znaczeniu należy umieszczać na początku listy.
Obecnie wyszukiwarka Google w ogóle nie uwzględnia tego znacznika przy indeksowaniu stron, a zatem jego rola staje się coraz bardziej marginalna. Może on być jednak przydatny dla innych wyszukiwarek. Poza tym jeśli dobrze dobierzemy słowa kluczowe, możemy je później wykorzystać np. do stworzenia alfabetycznego indeksu haseł lub chmury znaczników (ang. tag cloud).
Opis
<meta name="description" content="Opis">
Rola tego znacznika jest dwojaka: opis, który podamy, pojawi się w większości wyszukiwarek po odnalezieniu naszej strony (ciekawy opis może zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony), a po drugie wiele wyszukiwarek również tutaj szuka słów kluczowych. Dlatego przynajmniej niektóre wyrazy kluczowe z poprzedniego znacznika powinny występować i tutaj - to zwiększy pozycję strony w rankingu. Trzeba pójść na pewien kompromis: uwzględnić odpowiednią liczbę wyrazów kluczowych dla wyszukiwarek przy jednoczesnym zachowaniu zachęcającego opisu dla czytelników.
Zaleca się nie przekraczanie w opisie 150 znaków.
Obecnie znacznik ten nie ma żadnego wpływu na pozycję w rankingu wyszukiwania Google. Jednak jego rola nadal jest bardzo ważna, ponieważ często wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako opis strony. Ciekawy tekst może zachęcić użytkownika do kliknięcia w link, co bezpośrednio wpłynie na wzrost odwiedzin serwisu.
Tytuł
<title>Tytuł</title>
Tytuł strony również pojawia się wynikach wyszukiwania, a ponadto najczęściej jest wyświetlany na belce tytułowej przeglądarek (na karcie ze stroną). Jednak jest jeszcze jedno bardzo ważne znacznie tego znacznika: ma on duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego także tutaj należy umieścić podstawowe słowa kluczowe. Często tytuł znanych serwisów ma następujący format:
Nazwa serwisu - wyrażenia kluczowe
Jest to dobry pomysł, ponieważ użytkownikowi najpierw ukazuje się przyjazny tytuł serwisu, a dopiero potem wyrażenia kluczowe, które niekoniecznie muszą go interesować. Natomiast jeśli chodzi o podstrony, coraz częściej spotyka się kolejność odwrotną, tzn.:
Tytuł artykułu - Nazwa serwisu
lub
Tytuł artykułu - Tytuł działu - Nazwa serwisu
Odwrócona kolejność w tytułach poza stroną główną jest korzystna, ponieważ tytuł artykułu zwykle lepiej opisuje zawartość danej podstrony niż nazwa serwisu, a słowa kluczowe umieszczone na początku mają większe znaczenie.
Wpisywanie tytułu w postaci np. "Strona główna" albo "Bez tytułu" jest poważnym błędem, który może skutkować niższą pozycją w rankingu wyszukiwania.
Najlepiej, jeśli długość tytułu nie przekracza 60 znaków (wliczając spacje i znaki interpunkcyjne), a maksymalnie 80 znaków. Oczywiście wpisanie dłuższego tytułu nie spowoduje odrzucenia strony z wyników wyszukiwania, a jedynie jego przycięcie.
Inne miejsca na słowa kluczowe
To wbrew pozorom nie wszystkie miejsca, gdzie można umieścić ważne słowa kluczowe. Oczywiście niezwykle duże znaczenie mają słowa umieszczone bezpośrednio w treści strony (szczególnie głównej). Problem w tym, że nie możemy ich tam wpisywać tyle, ile byśmy chcieli, bo strona stanie się po prostu nieczytelna dla człowieka. Niektóre wyszukiwarki traktują jednak "mocniej" wyrażenia umieszczone w takich miejscach jak: tytuły (szczególnie pierwszego rzędu), treść alternatywna obrazków (atrybut alt="..."
), dymki narzędziowe odsyłaczy (atrybut title="..."
) albo tekst (opis) samych odsyłaczy. Dodatkowe punkty można również dostać, jeśli ważne słowo kluczowe znajduje się bezpośrednio w adresie strony. Lepiej jest także jeśli sam adres jest krótszy.