Przejdź do treści

Scenariusz lekcji dla szkoły podstawowej

Scenariusz lekcji informatyki dla klas IV-VIII szkoły podstawowej: tworzenie pierwszej strony internetowej w HTML z akapitami, obrazkami i odsyłaczami, zgodnie z podstawą programową.

Wstęp

Poniżej znajdziesz scenariusz cyklu lekcji oparty na podstawie programowej dla klas IV-VIII szkoły podstawowej z zakresu informatyki oraz materiałach ze strony HTML dla zielonych. Lekcje zostały rozplanowane na 3 spotkania po 45 minut, z pracą domową i elementami pracy własnej uczniów.

Cel ogólny cyklu lekcji

Uczeń tworzy prostą stronę internetową zawierającą tekst i grafikę, dostosowując jej wygląd do treści i przeznaczenia.

Wymagania podstawy programowej

Uczeń:

  • przygotowuje dokumenty i prezentacje z wykorzystaniem aplikacji komputerowych;
  • dostosowuje format i wygląd opracowań do treści;
  • tworzy prostą stronę internetową zawierającą tekst i grafikę.

Lekcja 1 - Wprowadzenie do HTML i struktury dokumentu

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe

  • Poznanie podstawowej struktury dokumentu HTML.
  • Tworzenie pierwszego dokumentu z tekstem i podstawowym formatowaniem.

Materiały

Przebieg

  1. 5 min - Wprowadzenie: czym jest HTML, do czego służy.
  2. 10 min - Pokaz struktury dokumentu HTML w edytorze na stronie.
  3. 15 min - Uczniowie przepisują gotowy kod z rozdziału Ramy dokumentu HTML i dodają własne akapity oraz pogrubienia/pochylenia tekstu.
  4. 10 min - Wspólne omówienie i poprawki kodu.
  5. 5 min - Zadanie domowe: dokończ stronę z własnym tekstem - np. Moje hobby, z użyciem przynajmniej 3 znaczników formatowania tekstu.

Lekcja 2 - Wstawianie obrazków i linków

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe

  • Uczeń potrafi dodać obrazek i utworzyć odsyłacz.
  • Rozumie znaczenie atrybutów src="...", href="...", alt="...".

Materiały

Przebieg

  • 5 min - Powtórzenie z poprzednich zajęć: budowa dokumentu HTML.
  • 10 min - Pokaz na rzutniku: jak dodać obrazek + opis atrybutów.
  • 15 min - Uczniowie wstawiają obrazek do swojej strony z poprzedniej lekcji + tworzą link do wybranego serwisu (np. Wikipedia).
  • 10 min - Wariant dla chętnych: link obrazkowy i link do adresu e-mail.
  • 5 min - Zadanie domowe: dodaj drugi obrazek oraz dwa linki - jeden do innej strony, drugi do adresu e-mail (mailto).

Lekcja 3 - Dostosowanie wyglądu strony i podsumowanie

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe

  • Uczeń potrafi zmienić kolor tła, tekstu, czcionkę.
  • Rozumie znaczenie estetyki i dopasowania strony do treści.

Materiały

Przebieg

  1. 10 min - Pokaz: zmiana kolorów, czcionki, dodanie <hr> - z omówieniem estetyki.
  2. 15 min - Uczniowie stosują zmiany do swojej strony (dodają kolory, linie, dopasowują styl).
  3. 10 min - Quiz z kursu - uczniowie pracują indywidualnie.
  4. 10 min - Omówienie wyników, prezentacja zdobytych certyfikatów dla chętnych (można wydrukować).

Zadanie końcowe / projekt

Bazując na zestawie ćwiczeń do samodzielnego wykonania, uczniowie tworzą stronę internetową o dowolnym temacie (np. hobby, zwierzak, gra komputerowa), zawierającą:

  • tytuł,
  • 2 akapity tekstu z różnym formatowaniem (np. pogrubienie, kolor, czcionka),
  • przynajmniej 1 obrazek,
  • przynajmniej 2 linki (w tym jeden obrazkowy),
  • elementy estetyczne (tło, <hr>, układ graficzny).

Podsumowanie

Cykl lekcji spełnia wymagania podstawy programowej:

  • uczniowie tworzą prostą stronę HTML z tekstem i grafiką,
  • dostosowują jej wygląd do tematu,
  • korzystają z edytora online i uczą się przez działanie,
  • pracują z gotowymi, bezpiecznymi materiałami dostępnymi bez rejestracji.
Facebook