Instrukcje
- Blok - pozwala wstawić kilka instrukcji w miejscu, gdzie wymagana jest jedna
- Zmienna - deklaruje zmienną. Jeżeli instrukcja występuje wewnątrz ciała funkcji, deklarowana jest zmienna lokalna (blok nie definiuje nowego zakresu wykonywania programu!).
var Identyfikator
var Identyfikator = Wartosc
var Identyfikator0, Identyfikator1, Identyfikator2
- Instrukcja pusta -
;
(służy jako separator kolejnych następujących po sobie instrukcji)
- Warunek
if
if (Warunek) Instrukcja
if (Warunek) Instrukcja else Instrukcja
- Iteracje (pętle)
do Instrukcja while (Warunek)
- pętla ze sprawdzaniem warunku na końcu przebiegu (wykonywana przynajmniej raz)
continue
- skok do następnego przebiegu
break
- przerwanie wykonywania pętli
while (Warunek) Instrukcja
- pętla ze sprawdzaniem warunku na początku przebiegu (może nie być wykonana ani razu)
continue
- skok do następnego przebiegu
break
- przerwanie wykonywania pętli
for (WyrazenieWejsciowe; Warunek; WyrazeniePoPrzebiegu) Instrukcja
Wszystkie składniki w nawiasie są opcjonalne. Można zapisać np.:
for ( ; ; ) Instrukcja
Algorytm działania:
- Jeżeli
Warunek
nie występuje, skocz do punktu 3
- Wykonaj
WyrazenieWejsciowe
- Jeżeli
Warunek
nie występuje, skocz do punktu 5
- Jeżeli
Warunek==false
zakończ działanie
- Wykonaj
Instrukcje
- Jeżeli w
Instrukcji
nastąpi break
, zakończ działanie
- Jeżeli w
Instrukcji
nastapi continue
, skocz do następnego punktu
- Jeżeli
WyrazeniePoPrzebiegu
nie występuje, skocz do punktu 3
- Wykonaj
WyrazeniePoPrzebiegu
- Skocz do punktu 3
for (LeftHandSideExpression in Obiekt) Instrukcja
Algorytm działania:
- Pobierz kolejną nazwę własności
Obiektu
, która nie posiada atrybutu dontEnum, a jeżeli nie ma więcej własności, zakończ działanie
- Przypisz pobraną nazwę (nie wartość!) do
LeftHandSideExpression
- Wykonaj
Instrukcje
- Jeżeli w
Instrukcji
nastąpi break
, zakończ działanie
- Jeżeli w
Instrukcji
nastąpi continue
, skocz do następnego punktu
- Skocz do początku
- Kontynuuj
continue
- skocz do następnego przebiegu aktualnej pętli
continue Identyfikator
- skocz do następnego przebiegu pętli poprzedzonej etykietą Identyfikator
- Przerwij
break
- zakończ działanie aktualnej pętli
break Identyfikator
- zakończ działanie pętli poprzedzonej etykietą Identyfikator
- Zwróć
return
- wychodzi z funkcji
return Wyrazenie
- wychodzi z funkcji zwracając Wyrazenie
with (Obiekt) Instrukcja
- w Instrukcji
można się odwoływać wprost do własności i metod Obiektu
bez operatora dostępu (.
).
- "Przełącznik"
switch (Wyrazenie) { BlokCase }
BlokCase
składa się z następujących po sobie klauzul:
case Wartosc: Instrukcja;
lub case Wartosc:
Występować może również klauzula
default: Instrukcja;
albo default:
Algorytm działania:
- Obliczane jest
Wyrazenie
- W klauzulach
BlockCase
szukana jest obliczona Wartosc
Wyrazenia
na zasadzie operatora identyczności (===
)
- Jeżeli nie znaleziono odpowiadającej
Wartosci
, następuje skok do klauzuli default:
, a jeśli jej nie ma, następuje wyjście z instrukcji
- W przeciwnym razie następuje skok do odpowiadającej klauzuli
case Wartosc:
i wykonanie wszystkich (!) dalszych Instrukcji
aż do napotkania break
- Jeśli napotkano
break
, następuje wyjście z instrukcji
Identyfikator: Instrukcja
- oznacza Instrukcje
etykietą o nazwie Identyfikator
, która jest wykorzystywana wspólnie z instrukcjami continue
i break
(instrukcja goto
nie występuje w ECMAScript!)
throw Wyrazenie
- rzuca wyjątek o wartości Wyrazenia
- Obsługa wyjątków
try Instrukcja catch (Identyfikator) InstrukcjaCatch
try Instrukcja finally InstrukcjaFinally
try Instrukcja catch (Identyfikator) InstrukcjaCatch finally InstrukcjaFinally
Algorytm działania:
- Wykonywana jest
Instrukcja
- Jeżeli wystąpi wyjątek i występuje blok
catch (Identyfikator) InstrukcjaCatch
, wykonywanie kodu jest przekazywane do tego bloku, a Identyfikatorowi
przypisywana jest wartość wyjątku
- Jeżeli występuje blok
finally InstrukcjaFinally
, wykonywanie kodu jest przekazywane do tego bloku (bez względu czy wystąpił wyjątek!)