Instrukcje

  1. Blok - pozwala wstawić kilka instrukcji w miejscu, gdzie wymagana jest jedna
  2. Zmienna - deklaruje zmienną. Jeżeli instrukcja występuje wewnątrz ciała funkcji, deklarowana jest zmienna lokalna (blok nie definiuje nowego zakresu wykonywania programu!).
  3. Instrukcja pusta - ; (służy jako separator kolejnych następujących po sobie instrukcji)
  4. Warunek if
  5. Iteracje (pętle)
  6. Kontynuuj
  7. Przerwij
  8. Zwróć
  9. with (Obiekt) Instrukcja - w Instrukcji można się odwoływać wprost do własności i metod Obiektu bez operatora dostępu (.).
  10. "Przełącznik" BlokCase składa się z następujących po sobie klauzul:
    case Wartosc: Instrukcja; lub case Wartosc:
    Występować może również klauzula
    default: Instrukcja; albo default:
    Algorytm działania:
    1. Obliczane jest Wyrazenie
    2. W klauzulach BlockCase szukana jest obliczona Wartosc Wyrazenia na zasadzie operatora identyczności (===)
    3. Jeżeli nie znaleziono odpowiadającej Wartosci, następuje skok do klauzuli default:, a jeśli jej nie ma, następuje wyjście z instrukcji
    4. W przeciwnym razie następuje skok do odpowiadającej klauzuli case Wartosc: i wykonanie wszystkich (!) dalszych Instrukcji aż do napotkania break
    5. Jeśli napotkano break, następuje wyjście z instrukcji
  11. Identyfikator: Instrukcja - oznacza Instrukcje etykietą o nazwie Identyfikator, która jest wykorzystywana wspólnie z instrukcjami continue i break (instrukcja goto nie występuje w ECMAScript!)
  12. throw Wyrazenie - rzuca wyjątek o wartości Wyrazenia
  13. Obsługa wyjątków Algorytm działania:
    1. Wykonywana jest Instrukcja
    2. Jeżeli wystąpi wyjątek i występuje blok catch (Identyfikator) InstrukcjaCatch, wykonywanie kodu jest przekazywane do tego bloku, a Identyfikatorowi przypisywana jest wartość wyjątku
    3. Jeżeli występuje blok finally InstrukcjaFinally, wykonywanie kodu jest przekazywane do tego bloku (bez względu czy wystąpił wyjątek!)